Indiai Kulturális Központ

Az Indiai Kulturális Központ létrejöttének célja, hogy erősítse az India és Magyarország közötti kulturális kapcsolatot olyan elődök nyomán haladva mint Kőrösi Csoma Sándor, Rabindranath Tagore vagy Baktay Ervin. Elérhetőségünk: cultural.centre@indianembassy.hu vagy cultur@indianembassy.hu

Friss topikok

Állandó oldalak

Hagyomány és átmenet az odissziben

2013.02.18. 16:04 Indiai Kulturális Központ

2013. február 22. péntek 18:00
Hagyomány és átmenet az odissziben – Szirmay Vera-Viktória odisszi előadása

Szirmay Vera színházművészettel, táncművészettel és koreográfiával foglalkozik mind elméletben, mind gyakorlatban. A Magyar Állami Opera táncosaként végzett, majd ezután az odisszi táncnak szentelte tehetségét. 1994. óta folyamatosan foglalkozik az odisszivel, mestere Padmashri Madhavi Mudgal, az újdelhi Gandharva Mahavidhyalaya Institute tanára. Vera az előadások mellett táncot tanít, jelenleg a bécsi Konservatorium Wien Privatuniversität balett tanára.

IMG_6052.JPG

Az odisszi tánc India klasszikus táncainak egyike, Orissza államból származik. Ahogy az összes klasszikus táncműfaj, az odisszi is a Nátjasásztrát tekinti forrásnak (indiai drámával és tánccal foglalkozó szanszkrit nyelvű kézikönyv, mely Kr. e. 2.sz – Kr. u. 2. sz. közöttre datálható). A régészeti bizonyítékok alapján az odisszi tánc eredetét kb. a Kr. e. 2. sz-ra teszik. A múlt század elejére az odisszi majdnem eltűnt Orisszából. Csak miután India elnyerte függetlenségét, az 1950-es években kezdték el újra feleleveníteni, a kéziratok, szobrok és az élő tánchagyomány alapos tanulmányozása után. Mára az odisszi világszerte hatalmas népszerűségnek örvend. Szépen kidolgozott, finom mozdulatainak köszönhetően a legesztétikusabb művészeti formának tartják a jelenlegi művészeti ágazatok közül. Szoborszerű pózok, finom gesztusok és mimika illetve hajlékony törzsmozdulatok jellemzik ezt a stílust, amely az orisszai templomi hagyományban gyökerezik.

A program:

1. Mangalacharan-Manikya Veena (bevezető darab, a táncos köszönti az isteneket, a mestert és a közönséget)

2. Pallavi - Raag Hamir (rendkívül bonyolult és összetett táncdarab; a számos pallavi mindegyike egy-egy rágához, dallamszerkezethez kötődik és az egyszerűtől a bonyolultig, a lassútól a gyors tempó felé halad; igen magas technikai tudást igényel a művésztől)

3. Oriya Abhinaya - Nahi Ke (Az abhinaya irodalmi alkotásokon, orijá nyelvű szövegeken, mitológiai témákon alapuló történeteket mutat be kimunkált gesztusokkal, pantomimjátékon keresztül. Legkedveltebb témája Visnu isten tíz megtestesülése.)

15 perc szünet

4. Dashavatara – Visnu tíz inkarnációja (hal, teknősbéka, vaddisznó, emberoroszlán, törpe, Csatabárdos Ráma, Ráma, Balaráma/Krisna, Buddha, Kalki)

5. Pallavi - Raag Shankarabharana

6. Moksha (a hagyományos odisszi előadás záró darabja; a móksa szó a spirituális értelemben vett ’megszabadulás’, ’átalakulás’, az élet legfőbb célja, elérésének egyik lehetséges útja-módja a szakrális tánc)

Helyszín: Indiai Kulturális Központ (1025 Budapest, Búzavirág u. 14.)

Elérhetőség: cultural.centre@indianembassy.hu vagy www.indianembassy.hu/indiaikulturaliskozpont 

Az előadás ingyenes!

Szólj hozzá!

Címkék: tánc klasszikus tánc odisszi

A bejegyzés trackback címe:

https://indiaikulturaliskozpont.blog.hu/api/trackback/id/tr685087103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása