Indiai Kulturális Központ

Az Indiai Kulturális Központ létrejöttének célja, hogy erősítse az India és Magyarország közötti kulturális kapcsolatot olyan elődök nyomán haladva mint Kőrösi Csoma Sándor, Rabindranath Tagore vagy Baktay Ervin. Elérhetőségünk: cultural.centre@indianembassy.hu vagy cultur@indianembassy.hu

Friss topikok

Állandó oldalak

Bollywood party - febr. 14. 21.00

2014.02.05. 16:21 Indiai Kulturális Központ

Aki a Filmfesztivál alatt beleszeretett az indiai filmzenékbe, annak ajánjuk a Bollywood partit, mondjuk egy Cocktail után? A legpörgősebb bollywoodi zenékkel vár mindenkit DJ Milendee és Dj Thot! Videodiszkó, valamint táncerveseny a legbátrabbaknak! 

Helyszín: Mika Tivadar Mulató (1075 Budapest, Kazinczy utca 47.)

A belépés ingyenes! Az első 100 résztvevőnek egy szamószával kedveskedik a Mr Masala indiai étterem!

BollywoodMika.jpg


If you like the film music, during the Film Festival you can be familiar with the Bollywood party, may be after the Cocktail? Video disco and dance competition and free samosa for the first 100 visitors from Mr Masala Restaurant.

Venue: Mika Tivadar Mulató (1075 Budapest, Kazinczy utca 47.) Free entry!

További információ/More information: http://www.mikativadarmulato.hu/

Facebook: https://www.facebook.com/events/1412860482286733/ 
bollywood.mika@gmail.com

 

Szólj hozzá!

Címkék: party tánc bollywood milendee dj thot

Film: Csípős igazság (Mirch Masala) - febr. 7. 18.30

2014.02.05. 14:18 Indiai Kulturális Központ

Indiai Filmfesztivál - 100 éves az indai film!

  100 éves az indiai film! Ünnepeljen velünk 2014. február 7-16. között a Puskin moziban és az Indiai Kulturális Központban! Az Indiai Kulturális Központ az indiai filmgyártás századik évfordulója alkalmából 2014. február 7-16. között Indiai Filmfesztivált rendez a Puskin moziban (február 7-12.) és az Indiai Kulturális Központban (február 13-16.). A tíz napos Fesztivál alatt nem csupán hindí, de Magyarországon eddig még nem vetített telugu, maráthí, malajálam filmeket is vetítünk. Hiszen jelenleg is, az évente közel ezer indiai filmnek csupán az egyötöde a hindí nyelvű, ún. „bollywoodi” film. A műsorban megtalálhatók igazi nagy klasszikusok, mint pl. a Sholey, az utóbbi évek legnagyobb bevételét termelő vígjáték (3 Idiots), thriller (Kahaani) vagy a legújabb nemzetközi sikerfilm (The Lunchbox).           

Csípős igazság (Mirch Masala)  
színes, indiai dráma, 118 perc, 1986
nyelv: hindi,
felirat: magyar rendező: Ketan Mehta 
forgatókönyvíró: Ketan Mehta, Shafi Hakim
zeneszerző: Rajat Dholakia
operatőr: Jehangir Choudhari
producer: National Film Development Corporation
vágó: Sanjeev Shaha  
Szereplők: Naseeruddin Shah, Smita Patil, Om Puri, Suresh Oberoi, Dipti Naval  

Mirch-Masala-DVD-cover-210x300.jpgA gyarmati időkben a kicsiny szegény faluba érkező kormányzó megkívánja az egyik helyi asszonyt. Amikor molesztálni próbálja, a nő pofon üti és a helyi csilifeldolgozó üzembe menekül, ahova más asszonyokkal együtt bezárkózik. A tiszt óriási haragra gerjed, katonáival körbezáratja az üzemet és egyre erősebb fenyegetésekkel próbálja rávenni a falubelieket, hogy adják át neki a nőt.  

A film Indiában szokatlan nyíltsággal beszél a nők totális kiszolgáltatottságáról és alárendeltségéről a társadalomban, és azt mutatja be, hogyan viselkednek a közösség egyes tagjai – férfiak és nők – az önkényúr követelése által teremtett szélsőséges helyzetben. A művészfilmek támogatására létrehozott Indiai Nemzeti Filmfejlesztési Társaság által gyártott film bemutatásakor nagy kritikai sikert aratott és 1986-ban elnyerte a Nemzeti Filmdíjat a legjobb hindi film kategóriájában.  

A vetítések helyszíne: Puskin mozi (1053 Budapest, Kossuth Lajos utca 18), Metropolis terem
Jegyek válthatók a Puskin mozi jegypénztárában 1100 Ft-os kedvezményes áron.
A filmeket eredeti nyelven, magyar felirattal vetítjük.
A Mirch Masala című filmre jegyek csak korlátozott számban kaphatók.  

Szólj hozzá!

Címkék: bollywood indiai film filmvetítés Puskin Mozi

A 100 éves indiai film!

2014.01.16. 17:22 Indiai Kulturális Központ

Raja_Harischandra.jpgAz indiai film 2013. május 3-án ünnepelte 100 éves születésnapját. 1913-ban ezen a napon mutatták be Dadasaheb Phalke filmjét, a Raja Harishchandrát a Coronation Cinematograph nevű moziban, Mumbaiban. A korábbi, jórészt angolok által készített filmek után ez volt az első indiai film, melyet helyi rendező készített indiai témából (a film a Mahábháratából merítette ötletét). A mozit már ekkor nagy tömegek látogatták, mert az alacsony jegyárak miatt ez mindenki számára elérhető szórakozási forma volt, és az indiai filmkészítők szívesen építették be az indiai kultúra elemeit műveikbe.

Alam_ara.jpgA hangosfilm megjelenése az indiai kultúra sokszínűségét tette hangsúlyosabbá. Az első hangosfilm, az 1931 márciusában bemutatott Alam Ara hindi nyelven szólt a közönséghez, ám néhány hónapon belül már bengáli és tamil nyelven is nézhetett beszélő mozit a közönség. Hamarosan más nyelveken is készültek filmek, és ma már több mint 20 nyelven folyik filmgyártás Indiában. A hangosfilm azonnali siker lett a szubkontinensen és megalapozta a filmkészítés azon formáját, mely a mai napig uralkodó Indiában: a zenés filmét. Az Alam Ara még csak 7 dalt tartalmazott, de a két hónappal később bemutatott Shirin Farhad már 18-at, és az egy évvel későbbi Indra Sabha közel 70-et. Bár maga a film is különösen hosszú volt (3 és fél óra) és a dalok a mai dalbetéteknél jóval rövidebbek, számuk így is rendkívül magas, a mai napig ez a film tartalmazza a világon a legtöbb dalbetétet. Ettől kezdve a dalok kötelező részévé váltak az indiai hangosfilmeknek, és bár e tekintetben a kortárs film erősen változik, ma is ez az indiai filmek legfőbb egyedi vonása, melyről az egész világon ismertek.

Nautanki_Scene_AajaNachle8 (1).jpgAz indiai film sok szállal kötődik az indiai kulturális hagyományokhoz. A mozgókép megjelenése előtt különböző drámai hagyományok léteztek Indiában az egyes nyelveken, melyek közös jellemzője volt, hogy eltértek az Európában és Amerikában a XIX. században népszerű realista színházi tradíciótól. A nem hindi nyelvű drámai formák közül a filmre a legnagyobb hatást a bombayi fárszí színház gyakorolta, mely a vidékibb jellegű, maráthí nyelvű tamásához hasonlóan inkább dalok, vicces jelenetek és látványos táncok gyűjteménye volt, mint összefüggő történet. A komolyabb témákat is megjelenítő maráthí nátjaszangít vagy a bengáli játrá ugyanígy zenés drámai előadói formák voltak. A hindi nyelvű drámai hagyományok (mint a nautankí, a rádzsasztháni khjál, a Madhja Pradésből származó manycs vagy a gudzsaráti bahvái) mindegyikében szintén fontos szerepet játszott a zene és a tánc, és az előadások gyakran egy összefüggő történet elmesélése helyett több kisebb jelenetből álltak.

Klasszikus_tancelemek_Madhuri-Dixit-Dedh_Ishqiya.jpgÍgy természetesnek tűnt, hogy az indiai hangosfilm megjelenésekor egy sajátos történetmesélési forma vált általánossá, melyben a prózai részek közé természetes módon illeszkedtek a zenei és a táncos betétek. A nyugati közhiedelemmel ellentétben ezért ezekből a filmekből elhagyhatatlanok a zenés-táncos betétek, hiszen szerves részét képezik a történetmesélésnek. Néha csak a szereplők érzelmi változásait mutatják be, de sokszor a cselekmény is ezek révén gördül tovább. A zenés-táncos színpadi darabokhoz hasonlóan a filmek történetmesélése sokáig meglehetősen laza volt, még a kilencvenes évek filmjei kapcsán is úgy érzik az európai nézők, hogy helyenként hiányoznak az egyes események közötti logikai kapcsolatok, de a hetvenes évek nagy darabjai közül jó pár szinte váratlanul bekövetkező csodák sorozatának tűnik. A mai filmkészítők – a nyugati nézők igényeit szem előtt tartva – már több figyelmet szentelnek a valószerűségnek, azonban az indiai filmekben a még ma is fontosabb a szereplők érzelmi változása, mint a szigorú történetvezetés.

Nautanki_Scene_AajaNachle8 (2).jpgAz indiai film számos szállal kötődik a klasszikus művészetekhez, a színházon kívül a zenéhez és a tánchoz. Bár a klasszikus zenére jellemző rága rendszer inkább csak a 70-es évekig volt használatos a filmzene-szerzésben, hangzásvilága mégis máig alapvető befolyással van a filmzenékre, mivel számos populáris zenei műfaj – mint a vallásos énekek, egyes népzenék vagy esküvői dalok – hasonló hangzásokra épülnek. A nyugati néző számára azonban nemcsak emiatt tűnik egyedinek az indiai filmek zenéje, hanem a helyi hangszerek használata miatt is. A 30-as években, a hangosfilm megjelenése után elsősorban az észak-indiai klasszikus zenében használatos hangszereket (szitárt, tablát, harmóniumot, szarodot, hegedűt) alkalmazták a filmzenéknél, és csak az 50-es évektől terjedtek el a nyugati hangszerek és nyugati hangzásvilágú dallamok. A mai filmekben a zenei stílusok keverése a divat (minél több féle hangzású dal van egy filmben, annál jobb), de a hagyományos dallamok még mindig gyakran megjelennek, például családi vagy vallásos ünnepeket, rituálékat ábrázoló jelenetekben. Ezek nemcsak a hindu valláshoz kötődő rituálék lehetnek, hanem többféle valláshoz vagy különböző régiók szokásaihoz is kötődhetnek – a nyugati nézők számára ezek kimeríthetetlen sokasága jelenti az indiai filmek egyik legnagyobb vonzerejét.

Klasszikus_tanc_Madhuri_Dixit_Devdas.jpgAz indiai filmekre szintén nagy hatást gyakoroltak a klasszikus táncok, melyek legtöbbje a nyugati balettel ellentétben narratív művészet. A táncok gyakran konkrét (általában nagyon jól ismert, vallásos tartalmú) történeteket mesélnek el, és bennük minden testtartásnak, mozdulatnak vagy kéztartásnak meghatározott jelentése van. Bár ezek a táncok vagy táncdrámák csak nagyon ritkán fordulnak elő eredeti formájukban a populáris filmekben, a gesztusok, mozdulatok, a mimika elemei gyakran fellelhetőek a mai koreográfiákban is. Történelmi eposzokban, kosztümös filmekben sokszor teljes táncjelenetek imitálják a klasszikus táncokat, de modern táncjelenteknél is felfedezhetünk például jellegzetes kézmozdulatokat vagy azok modernizált verzióit. Hasonlóan népszerűek az egyes tájegységekre jellemzőek populáris táncok, mint például a pandzsábi bhangra, vagy az utóbbi években divattá vált, arab eredetű hastánc.

Az indiai film napjainkban rendkívül gyorsan változik és nagyon sok nyugati hatást épít be, azonban az indiai kultúra elemei minden korszakban jelen voltak benne és mai napig e sokszínű filmgyártás legnagyobb vonzerejét jelentik.

Vajdovich Györgyi

100 éves az indiai film! Ünnepeljen velünk 2014. február 7-16. között a Puskin moziban és az Indiai Kulturális Központban! Az Indiai Kulturális Központ az indiai filmgyártás századik évfordulója alkalmából 2014. február 7-16. között Indiai Filmfesztivált rendez a Puskin moziban (február 7-12.) és az Indiai Kulturális Központban (február 13-16.). A tíz napos Fesztivál alatt nem csupán hindí, de Magyarországon eddig még nem vetített telugu, maráthí, malajálam filmeket is vetítünk. Hiszen jelenleg is, az évente közel ezer indiai filmnek csupán az egyötöde a hindí nyelvű, ún. „bollywoodi” film. A műsorban megtalálhatók igazi nagy klasszikusok, mint pl. a Sholey, az utóbbi évek legnagyobb bevételét termelő vígjáték (3 Idiots), thriller (Kahaani) vagy a legújabb nemzetközi sikerfilm (The Lunchbox).

További információk!

1512486_674140412608902_445664758_n.jpg

Szólj hozzá!

Címkék: bollywood filmfesztivál indiai film filmvetítés

Pandit Dzsaváharlál Néhrú születésének évfordulója/Celebration of Pandit Jawaharlal Nehru’s Birth Anniversary

2013.11.11. 12:00 Indiai Kulturális Központ


images.jpgKedves Vendégek!

Az Indiai Kulturális Központ 2013. november 14-én ünnepséget rendez Pandit Dzsaváharlál Néhrú, India első miniszterelnöke születésének évfordulója alkalmából (Indiában Gyermeknapnak nevezik).  A rendezvény 17.00 – 18.00 óra között lesz a Központ Auditóriumában (Cím: 1025 Budapest, Búzavirág u. 14.).

 

A program:

  • 17.00-17.15: Rövid dokumentumfilm-vetítés Pandit Dzsaváharlál Néhrúról
  • 17.15-17.20: Dr Rama Yadav előadása a Gyermeknapról
  • 17.20-17.30: Lukács Eszter előadása Pandit Dzsaváharlál Néhrúról
  • 17.30-17.40: Őexcellenciája Mr Malay Mishra, India magyarországi nagykövetének előadása
  • 17.40-17.55: Tóth Gabriella indiai klasszikus táncelőadása (kúcsipúdí)
  • Frissítők

A belépés ingyenes.

Mindenkit sok szeretettel várunk!

 

Dear Guests!

Indian Cultural Centre, Budapest, is celebrating the birth anniversary of India’s first Prime Minister, Pandit Jawaharlal Nehru on 14th November, 2013 (known as Children’s Day) between 17.00 – 18.00 PM at Embassy Premises (Address: 1025 Budapest, Búzavirág u. 14.).

Programme

  • 17.00-17.15: Screening of short documentary on Pandit Jawaharlal Nehru
  • 17.15-17.20: Speech on “Children’s Day” by Dr Rama Yadav, Assistant Professor
  • 17.20-17.30: Speech on the life of Pandit Jawaharlal Nehru by Ms Eszter Lukács
  • 17.30-17.40: Keynote address by H. E. Ambassador Mr Malay Mishra
  • 17.40-17.55: Indian Classical Dance Kuchipudi performance by Ms Gabriella Tóth
  • Light refreshments

Entry is free.

Everyone is welcome!

Szólj hozzá!

Ganésa – A Parvati Tánccsoport odisszi táncelőadása – Odissi dance performance by Parvati Dance Group

2013.11.11. 11:54 Indiai Kulturális Központ

 DSC05465.JPG

A mostani előadás középpontjában Ganésa áll, aki a bajok elhárítója, és az otthonok védelmezője. Az odisszi Ganésa mozdulatait, a maga kecsességével mutatja meg. Ormánya és fülei könnyeden hajlanak, édesen ringó extatikus tánca bokacsengettyűit hallatja.

A műsorban több szerepet kap a Pallavi, ami az odisszi ékessége a maga líraiságával.

Az előadás ingyenes!

Helyszín: Indiai Kulturális Központ, 1025 Budapest, Búzavirág u. 14.

Kezdés: 18.00 óra

Ms Virág Túri has been learning Odissi since 2003 in Jagannath Puri and since 2006 she is the leader of Parvati Odissi Dance Group in Budapest. The programme contains five choreographies: Mangalacharan Ganesha Vandanav, Ganesha Tandav, Batu, Dasavatar, Moksa. 

Entry is free.

 

Venue: Indiai Kulturális Központ, 1025 Budapest, Búzavirág u. 14.

Time: 18.00 pm

Szólj hozzá!

Címkék: odisszi Parvati Tánccsoport odissi dance performance Túri Virág Réka klasszikus indiai tánc

Kaveri Sageder kathak táncos Magyarországon!

2013.09.03. 16:16 Indiai Kulturális Központ

Az Indiai Kulturális Központ őszi-téli évadját a púnai Kaveri Sageder táncos-koreográfus nyitja meg Venu-Katha című kathak előadásával szeptember 17-én 18 órakor. Kaveri jelenleg Bécsben él és tanít. Mestere Smt. Shama Bhate, a Nad Roop nevű kathak intézet vezetője.  Kaliforniában a kathak, a jazz illetve a világzene kapcsolatával foglalkozott, ebből szerzett fokozatot. Lehetőséget kapott arra, hogy táncoljon Madhuri Dixit mellett Sanjay Leela Bhansali Devdas című filmjében, a híres Birju Maharaj vezérlete alatt.

Kaveri rendszeresen vesz részt fesztiválokon, illetve szólóelőadásai mellett közreműködik különböző fúziós előadásokon is. Nemcsak előadóművész, hanem oktató és koreográfus, rendszeresen tart rövidebb-hosszabb workshopokat az érdeklődőknek.

Kaveri magával hozza zenészeit is, Gerhard Rosnert (tabla) és Rina Chandrat (bánszurí), így élőzene teszi még különlegesebbé a műsort.  A zenekíséret nem pusztán kiegészítés, hanem  szerves része az előadásnak, párbeszéd a táncos és a hangszerek között, melyben a dinamikus és ritmikus tánc a lágy dallammal folytat párbeszédet.

Mi is az a kathak?

A kathak India klasszikus táncainak egyike, Észak-Indiából eredeztethető. Az elnevezés az észak-indiai nomád énekesek nevéből származik, amely „mesemondót” jelent. Mai formájában az udvari táncok szórakoztató jellegét őrizte meg leginkább (gondoljunk csak a bollywoodi filmek jeleneteire), de nyomokban őrzi a szakrális templomi tánc elemeit is. Hatással volt rá a bhakti mozgalom: ezek a darabok Krisna vrindávani életét, gyermekkorának eseményeit és Rádhával való szerelmét mutatták be. A 16. sz-tól kezdve mogul hatásra a perzsa tánc mozgásformáját  is magába olvasztotta.

A kathá szó szanszkrit eredetű, és „mesét”, „történetet” jelent. A -ka képzős alak több mindent jelenthet: „aki mesél, történetmondó”, de jelentheti azt is, hogy „történettel kapcsolatos, meséhez köthető”.  

A kathak három fő iskolája (gharana), amelyhez a mai táncosok tartoznak: a dzsajpuri, a lakhnaúi és a benáreszi vonal.

Miután a tánc bekerült a királyi udvarokba, veszített szakrális, elbeszélő jellegéből és a hangsúly a ritmusra, szórakoztatásra tevődött át, alakítva ezzel a tánc jellegét. India és az indiai filmek szerelmesei biztosan találkoztak már a következő kifejezéssel: taváif (angol átírásban tawaif). Mára a szó pejoratív jelleget kapott és pusztán prostituáltat jelent, ám a mughal Indiában sokkal többről volt szó: a japán gésákhoz hasonlóan ezek a hölgyek nagyon művelt, intelligens, sok mindenhez értő és a nemesi réteget kiszolgáló kurtizánok voltak. Versírást, irodalmat, művészetet, zenét, táncot tanultak és ők voltak az etalon, ha etikettről volt szó. Sokan küldték hozzájuk gyermekeiket, hogy illemtant tanuljanak. Őhozzájuk is kötődik a kathak, a királyi udvari társaságot szórakoztatták e tánccal. A brit uralom alatt száműzték e stílust, de a függetlenség után, amikor ismét megnőtt az érdeklődés Indiában a klasszikus műfajok iránt, felélesztették a hagyományt és ma a kathak India egyik legnépszerűbb műfajává vált.

Kaveri_Sageder.jpgSokféle stílussal keveredett és sokféle elemet magába olvasztott a tánc (klasszikus indiai táncok, néptáncok, udvari tánc), de az egyik legérdekesebb a flamencoval való összefonódása. Szembeszökő a hasonlóság a két tánc között; ennek oka, hogy mindkettőt ugyanazok a stílusbeli hatások érték, ám két külön útvonalon. Az Indiából elvándorló cigányok egy része az akkori Perzsián keresztül érkezett el Andalúziáig és vitte magával az eredeti indiai formát, amit aztán alakított az út közben ért hatások sorozata; míg a kathakot szintén ugyanaz a perzsa hatás érte el akkor, amikor a mogulok Indiába érkeztek. Így aztán, bár más-más körülmények között éltek tovább, mindkettő ugyanannak a folyamatnak emlékét őrzi: az indiai alapokon nyugvó, perzsa táncból vett elemeket magába olvasztó, de két külön stílussá alakuló műfajét.


 A kathakot férfiak és nők is táncolják, hindusztáni klasszikus zenei kísérettel. Legjellegzetesebb elemei a ritmikus és folyamatosan gyorsuló lábtechnika illetve a gyors, virtuóz forgások és karmozdulatok. Bizonyos iskolák az abhinaya (gesztusok, arcjáték, mimika, színjáték) jellegű darabokra is hangsúlyt helyeznek, de a kathak mégis inkább tiszta tánc jellegéről ismert.perzsa táncból vett elemeket magába olvasztó, de két külön stílussá alakuló műfajét.  

kav5.jpg

Helyszín: Indiai Kulturális Központ (1025 Budapest, Búzavirág utca 14.)

További információ!

Szólj hozzá!

Címkék: ingyenes program táncelőadás tabla kathak Kaveri Sageder bánszurí

Film: 3 Idiots, 2009 - 2013. szeptember 6. 18:00

2013.09.02. 14:50 Indiai Kulturális Központ

Rendezte: Rajkumar Hirani
Szereplők: Aamir Khan, Madhavan, Sharman Joshi, Kareena Kapoor, Boman Irani
Hang: hindi, felirat: magyar
Műfaj: vígjáték
Hossz: 170 perc

Farhan, Raju és Sancho mérnökhallgatók az egyetemen. Farhan csak az apja kedvéért jár ide, Raju szegény családjának akarna segíteni, Sancho pedig kitűnő tanuló, aki imád mindenféle gépezetet. Hárman jó barátokká válnak és elfogadják Sancho hitvallását, miszerint a tökéletességre kell törekedni, nem a sikerre. Ám diplomaosztójuk napján Rancho köddé válik, és barátai éveken át hiába próbálnak nyomára lelni.

Rajkumar Hirani filmje az indiai filmtörténet egyik legnagyobb sikere. Bemutatásakor minden rekordot megdöntött, és éveken keresztül volt minden idők legnagyobb bevételét hozó bollywoodi filmje. A film számtalan díjat kapott, köztük a legjobb film, a legjobb rendezés és a legjobb forgatókönyv Filmfare-díját.

Helyszín: Indiai Kulturális Központ, 1025 Budapest, Búzavirág u. 14.

A vetítés ingyenes!

3Idiots6.jpg

Szólj hozzá!

A sztori (Kahaani, 2012)

2013.07.17. 14:32 Indiai Kulturális Központ

Rendezte: Sujoy Gosh
Szereplők: Vidya Balan, Parambhata Chatterjee, Dhritiman Chatterjee
Hang: hindi, bengáli, felirat: magyar
Műfaj: thriller
Hossz: 122 perc

Kalkuttában, a metróban egy gáztámadás következtében többen életüket vesztik és hatalmas káosz lesz úrrá a városon. Két évvel később a város legnagyobb ünnepsége, a Durgá púdzsá idején a várandós Vidjá Bagcsí ugyanebbe a zűrzavaros metropoliszba érkezik Londonból, hogy megkeresse pár hete eltűnt férjét, Arnabot. A kétségbeesett nőt egy fiatal rendőr, Raná segíti a nyomozásban. A kutatás során Vidjának egyre több súlyos titokkal kell szembenéznie, ugyanis férje kísértetiesen hasonlít Milán Damdzsíra, akinek a személyét a nyomok egyre inkább összekapcsolják a két évvel ezelőtti metrótámadással. Vidjának egyedül kell szembenéznie magánéleti krízisével, valamint India egyik legkaotikusabb és legveszélyesebb nagyvárosával is.

A 2012-ben bemutatott thrillert mind a szakma mind pedig a közönség rendkívüli elismeréssel fogadta. Érdekessége, hogy a film felrúgja a tradicionális indiai nő képét, és egy olyan asszonyt mutat be, aki sikeresen manőverezik az abszolút férfiorientált indiai társadalomban. Vidjá Bagcsí karaktere olyan, mintha maga lenne a testet öltött, démonokkal küzdő, gyermekét a végletekig védelmező Durgá istennő.

Helyszín: Indiai Kulturális Központ, 1025 Budapest, Búzavirág u. 14.

A vetítés ingyenes!

Szólj hozzá!

Bollywood bemutató óra

2013.07.03. 12:54 Indiai Kulturális Központ

Kedves Bollywood táncosok!

Elérkezett a kurzus vége, ma lesz az utolsó órátok. Ez nyílt óra lesz, ahol bemutathatjátok barátaitoknak, családtagjaitoknak, mit tanultatok a három hónap folyamán. Hívjátok el ismerőseiteket, családtagjaitokat, a többi kurzus résztvevőit is szívesen látjuk. Az időpont a szokásos lesz, este 6 óra. Még egy kérés: kiteszünk majd az asztalra kérdőíveket, kérjük, töltsétek ki majd aznap este. 

Köszönjük!

Szólj hozzá!

Indiai koktél - Múzeumok Éjszakája a Hopp Ferenc és Ráth György Múzeumban

2013.06.14. 11:40 Indiai Kulturális Központ

Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum (1062 Budapest, Andrássy út 103.)

17.00-18.00 Amikor az elefántok repülni tudtak – Egy mesés délután Indiában Zalka Csengével / Gyermekprogram
Zalka Csenge Virág nemzetközi mesemondó különleges utazásra hív mindenkit: Ismerjük meg Indiát meséket, mítoszokon és legendákon keresztül! A kicsiknek való állatmeséktől legendás hősök kalandjaiig akad itt történet minden korosztálynak. Repülő elefántok, földre szállt istenségek, varázslatos tájak töltik ki a délutánt. Aztmondják, a mesék folyton úton vannak, új hallgatóságot keresve. Van időd egy mesére?

18.00 Megnyitó
Üdvözlő beszédet mond: Dr. Fajcsák Györgyi, a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum igazgatója
Beszédet mond: Dr. Takács Imre, az Iparművészet Múzeum igazgatója
Megnyitó beszédet mond: Őexc. Gauri Shankar Gupta úr, India magyarországi nagykövete

18.15-19.00 Sandhyadipa Kar (India) odisszi táncelőadása
A híres művészcsaládból származó táncosnő Indián kívül a világ szinte minden táján járt már, hogy népszerűsítve az odisszi táncot. 1982-ben kezdte a tánctanulást, mestere volt többek között a néhai Guru Kelucharan Mohapatra is. 22 éve tanít és táncol szólódarabokban illetve táncdrámákban. 

19.30 20.30 Meshinda koncert
A Meshinda zenéjében Magyarország egyik legszebb énekhangja vetekszik a hangszereiken a világ különböző népeit szakértő módon képviselő zenészekkel.
Az együttes két alapító tagja - Guessous Majda Mária énekes és Tóth Szabolcs szitárművész - elsőként a Zeneakadémia berkein belül találkoztak. Az együtt zenélés 2013 elején kezdődött. Az együttes zenei világát szebbnél szebb autentikus népi hangszerekkel színesíti még két zenész: Barvich Iván- a Sebő együttesből-, illetve Boros Gerzson Dávid. A koncertjeiken tradicionális indiai népdalok csendülnek fel, az együttes egész Hindusztán zenei kincséből merít. A zene egyszerre van tele szép mondanivalókkal, játékkal, dallamokkal, improvizálással. Szívből szól, szívbe megy, örömzene ez a Meshinda!

21.00-22.00 Edward Powell koncert
5 év után ismét a Hopp Ferenc Múzeum vendége a világ egyik legjobb fretless (bund nélküli) gitárosa. A kanadai Edward Powell színes egyénisége zenéjében is megmutatkozik. Zenei tanulmányait hat éves korában kezdte, olyan mestereket tudhat magáénak, mint Sri Budhaditya Mukherjee, Batuk Nath Mishra, Sri Kesur Mishra vagy Necati Celik. 
A klasszikus értelemben vett fretless gitár mellett, saját készítésű háromnyakú ragmakamtaron (sarod és az oud keresztezéséből született), valamint szitáron és oudon is játszik. Ez a különleges hangszer, aminek már a tizenegyedik verziójával koncertezik, lehetővé teszi, hogy kombinálja az indiai rágákat a közel-keleti makám zenével. A zenész, hangszerépítő, világutazó, életművész indiai ihletésű koncertje igazi csemegének ígérkezik!

Gasztronómia: India ízei a Shalimar Indiai Étterem 

Ráth György Múzeum (1068 Budapest, Városligeti fasor 12.)

16.00-20.00 Próbáld ki India különböző jóga irányzatait, óránként kezdődő szabadtéri jógaóráinkon
16.00-17.00 Ashtanga vinyasa flow jóga – Astanga Jóga Budapest 
17.00-18.00 Inbound jóga - Szabó Szilvia, Bharata Kultúrtér
18.00-19.00 Satyananda Yoga – Bhaktananda, Satyananda Yoga Központ
19.00-20.00 Iyengar jóga -Ms Veres Mónika, Amrita Jógaközpont


17.00-20.00 Gyermekfoglalkozások (Dhruv Pandey kathak tánc workshopja, indiai babakészítés, karambol játék, hennafestés)
19.00-20.00 Az önismeret útjai - Őexc. Gauri Shankar Gupta úr, India magyarországi nagykövetének előadása

21.00-23.30 Bollywoodi filmvetítés: Koktél (Cocktail) – hindí nyelven, magyar felirattal, 
Ez a romantikus komédia volt az egyik legnagyobb filmsiker Indiában 2012-ben. Főszerepben két bollywoodi sztárral: Saif Ali Khannal és Deepika Padukonéval. 

Folyamatos programok: indiai piac, hennafestés, indiai babakészítés, kathak tánc workshop, indiai karambol


KIÁLLÍTÁS

Amrita Sher-Gil kerítés-kiállítás a művésznő születésének 100. évfordulója alkalmából, a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum archív fotógyűjteményéből
India terem
India öltözetei – Indiai babák a Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum gyűjteményéből

A programok szervezője az Indiai Nagykövetség és a Hopp Ferenc Kelet-Ázsiai Művészeti Múzeum.

Szólj hozzá!